Kişinin yaneşeliığı toplum içinde kıymeti olan , kapasite, hattıhareket ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğişme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanılamamı binalabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin lakinçlarına usturuplu ) bileğişme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde bileğiştirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler ciğerin birdır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğişebilir, ancak sürecin doğkakımı bileğişmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birbunca filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğişikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğişikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, ölümlü ciğerin ömür boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin işletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda verilen terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Kısaca terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye geçmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir dizge olarak ele alındığında ise terbiye sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, mezuniyet, sınav skorları kabilinden mergup davranış bileğişiklikleridir.